آنقدر آرزوهایم را به گور بردم که دیگه جایی برای جسدم نیست

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:13 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:12 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:12 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:11 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:10 توسط neda

 

آدم گاهی چه گرم می شود
 
به یک ” هستـــــــــــــــــــــم ” ؛
 
به یک ” نتــــــــــــــــــــــــرس ” ،
 
به یک ” نـــــــــــــــــــــــوازش ” !
 
به یک ” آغـــــــــــــــــــــــوش” …

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:8 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:8 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:6 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:6 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:3 توسط neda

مراسم ازدواج در سیستان

مردم سیستان بر روی طوایف خود ابرام و احترام ویژه‌ای دارند؛ غالبا ازدواج‌های درون طایفه‌ای را پسندیده و از این رو به ازدواج با بستگان خود بیشتر بهاء می‌دهند؛ اینگونه‌است که ناف برید کردن پسر عمو و دختر در سیستان امری شایع قلمداد می‌شده‌است .

به مراسم خواستگاری در سیستان قاصدی گفته می‌شود . همچنین به شب پیش از زفاف عروس و داماد یا همان حنابندان، شب سرشوئی گفته می‌شود . مراسم حنابندان در سیستان با بحث و بیت مشهوری با نام در وا کنه، در وا کنه (در باز کنید، در باز کنید) انجام می‌شود . بخش‌های ویژه دیگری در مراسم عروسی به سبک سیستان وجود دارد با نام‌های رو اوء (به سوی نهر رفتن برای استحمام داماد)؛ سر تراشک (مراسم اصلاح موی داماد)؛ گرابرد (مراسم همراهی عروسی) . [۱]                                                                                                                              

 

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:43 توسط neda

سیستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
پرش به: ناوبری، جستجو
مجسمه یعقوب لیث صفاری در ورودی شهر زابل
برای استان رسمی ایران، مقالهٔ استان سیستان و بلوچستان را ببینید.

سیستان نام ناحیه‌ای تاریخی است که بخش‌هایی از کشورهای ایران و افغانستان و پاکستان امروز را دربر می‌گیرد.

محتویات

 [نهفتن

نام

این ناحیه را در منابع یونان باستان آراخوزیا می‌نامیدند. پس از ورود سکاها به سکستان معروف شد.سگستان، سجستان و سیستان از ضبط‌های دیگر همین نام است. در شاهنامه فردوسی نام آن به صورت زابلستان هم آمده‌است. در دوره هخامنشیان درانگیا نام داشته است.

جغرافیا

سیستان کنونی درشرق ایران و در شمال استان سیستان و بلوچستان در دشت پست و همواری در۳۰درجه و ۱۸ دقیقه تا ۳۱ درجه و۲۰دقیقه پهنای شمالی و ۶۱ درجه و۱۰ دقیقه تا ۶۱ درجه و۵۰ دقیقه در ازای شرقی، نسبت به نیم روز گرینویچ قرار دارد. ازشمال به استان خراسان جنوبی، از جنوب تا نزدیک خاش، از شرق به کشور افغانستان و ازغرب به کویر کرمان محدود است. مساحت دشت سیستان ۱۵۱۹۷ کیلومتر مربع است که ۵۵۶۰ کیلومتر مربع آن را دریاچه هامون و اراضی مشرف به دریاچه هامون تشکیل می دهد. [۱]

سیستان جلگه‌ای است که شاهرگ حیاتی آن رودخانه معروف هیرمند است. این رودخانه از کوههای بابا یغما در جنوب سلسله جبال هندوکش سرچشمه گرفته وبعد ازطی صدها فرسنگه به مرز ایران می‌رسد و پس از سیرآب کردن جلگه سیستان، مازاد آن وارد دریاچه هامون شده و سرریز آن از طریق رودخانه شیله(شیلا- شلاق) وارد پاکستان و افغانستان می‌شود.

رودخانه هیرمند در سیستان بارها تغییر مسیر داده و دلتای جدیدی ایجاد کرده‌است. به همین دلیل هم در گوشه و کنار این منطقه آثارحیات انسانی و خرابه‌های باقی‌مانده دیده می‌شوند که توسط سیلاب یا تغییر مسیر آب متروک شده‌اند و مردم آنجا را ترک گفته‌اند. قدیمی‌ترین مکان سکونتی انسان را در شهر سوخته و یا همان کاخ گلشن زرنگار، در کنار جاده زابل - زاهدان مشاهده می‌کنیم.

زمین شناسی

سیستان از منظر زمین شناسی یک دشت آبرفتی هموار و نسبتاً مسطح از رسوبات رودخانه ای می باشد. کف رسوبات از سنگ های کرتاسه و کنگلومرای اواخر دوره

بر روی گدازه های مارن قرمز دوره ترشیاری، تنها برجستگی بازالتی سیستان به نام کوه خواجه مشاهده می شود. چاه نیمه های سیستان هم حاصل فعالیت دوره کواترنری است. جلگه سیستان از غرب به رشته کوه هایی محدود می شود که از فلیش های کرتاسه و رسوبات تبخیری و آهک های الیگوسن و سازنده پلیوسن تشکیل شده و در ضلع جنوبی رشته کوه های فوق، سنگ های متامورفیک مشاهده می شود. [۲]

تاریخ

محدوده سیستان در دوران خلفای عباسی
     مرزهای سیستان معاصر با آل مظفر (محدوده ملوک نیمروز)
سیستان در پادشاهی صفویه

سیستان در اساطیر ایران و آئین زرتشت، اهمیت بسزایی دارد. در داستانهای قدیم ایرانی، سیستان و زابلستان از این جهت واجد شهرت و اهمیت است که موطن زال، پدر رستم، پهلوان نامدار ایران باستان می باشد. در یک متن پهلوی به نام شهرهای ایران، ساخت سیستان و بنای آتشکده کرکویه، به افراسیاب تورانی نسبت داده شده است. [۳]

مورخین قدیم یونان، سرزمین واقع در مسیر سفلای هیرمند را زرنگای و سرنگای می باشد. از این منطقه در کتیبه های داریوش اول در بیستون و تخت جمشید، تحت عنوان زرنک یاد شده است. [۴]

با ورود آخرین دسته از آریایی‌ها در حدود سال ۱۲۸ ق. م. که سکه یا سکاها نامیده می‌شدند از شمال افغانستان به طرف جنوب یعنی قندهار و سپس به طرف غرب راه پیمودند تا به ایالت زرنک و کناره‌های دریاچه زره رسیدند و نام زرنک به واسطه ورود سکاها به سکستان تبدیل گردید و عربها سجستان می‌گفتند و بالاخره به سیستان تغییر نام یافت که امروزه به همین نام خوانده و شناخته می‌شود.

در آغاز خلافت عباسیان، سیستان از این جهت نیز شهرت پیدا کرد که پادشاهان صفاریان از آنجا بر خاستند و در نیمه دوم قرن سوم بر قسمت عمده جنوب و خاور ایران استیلا یافته و رایت استقلال برافراشتند.

در سال ۷۵۸ هجری شمسی، تیمور با لشکریان خود در جلو حصار سیستان ظاهر شد و قلعه آن را با خاک یکسان نمود. پس از مقاومت مردم، تیمور اهالی سیستان را مورد قتل‌عام قرار داد. [۵]

در سایه ظهور حکومت صفویه، سیستان مجدداً جان گرفت و مدنیتی به هم زد. [۶]

در قرن نوزدهم میلادی، ولایت سیستان مایه بحث و منازعه بین حکمرانان هرات و قندهار واقع شد. پس از اتحاد افغانستان توسط دوست محمد خان، محارباتی جهت تصرف سیستان بین ایران و افغانستان روی داد. سرانجام تحدید سرحدات در سال ۱۸۷۲ به دست کمیسیون انگلیسی به ریاست صورت پذیرفت و قسمتی از سیستان به وسیلهٔ عهد نامه پاریس از سیستان جدا گردید و درآن سوی مرز ماند، اما فرهنگ مردم، آداب و رسوم، زبان و ادبیات آنها همچنان پایدار و پا برجا و یکسان است. [۷]

از سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۱۶ شمسی، سیستان جزو قلمرو خاندان خزیمه علم درآمد. در این زمان، سیستان بر اساس ترتیبات اداری و سیاسی نوین کشور، به عنوان بخشی از استان کرمان درآمد.

مرکز فعلی سیستان، زابل خوانده می شود. اگرچه در گذشته تحت عناوین نصرت آباد، نصیرآباد و سیستان نیز خوانده می شده است. شهر فعلی سیستان در اواخر دهه ۱۸۶۰ میلادی و توسط امیرعلم خان سوم خزیمه بنا شد. [۸]

جغرافیای تاریخی

سیستان را می‌شود به سه نوع سیستان تقسیم کرد:

۱. سیستان کهن و باستان: شامل مرکز تمام مناطق شرق فلات ایران، نیمهٔ جنوبی و شرقی افغانستان کنونی، مناطق شمال پاکستان، کشمیر و همچنین طبق متون تاریخی، در دوران باستان، منطقهٔ تبت در ادوار طولانی متعلق به فتوحات امیران و حکام سیستانی بوده‌است.

۲. سیستان اصلی و محدود: شامل نیمهٔ جنوبی افغانستان، منطقهٔ چمن و ارتفاعات آن در پاکستان، مثلث شمال غرب بلوچستان پاکستان و سیستان ایران = زهک، جزینک، نهبندان، شوسف، زابل، نصرت آباد، شوره گز، بنجار، محمد آباد و...

۳. سیستان رسمی: که بعد از عهد نامه ی پاریس به دو بخش سیستان ایران و سیستان افغانستان تقسیم شده است؛ که ولایات هلمند، نیمروز و جنوب ولایت فراه جزو سیستان افغانستان و شهرستانهای زابل، نهبندان و توابعشان و شرق کویر کرمان جزو سیستان ایران محسوب می‌شوند.

زبان

گویش سیستانی یکی از گویش های مهم زبان فارسی است که مردم سیستان بدان تکلم می کنند. این گویش هم اکنون به صورت عمده در منطقه سیستان ایران، نیمروز و فراه افغانستان، سرخس ایران، ترکمنستان و دشت گرگان جاری می باشد. [۹]

این گویش از یک سو بیشترین خویشاوندی واژگانی و دستوری را با گویش موجود و گذشته خراسانی و فراتر از آن با لهجه های مرده ماوراءالنهری و تاجیکی کنونی دارد و از سوی دیگر واژه های مشترک بسیار با بلوچی دارد که با توجه به پیوندهای تاریخی و پیوستگی های جغرافیایی و مهاجرتهای قومی و خویشاوندی طایفه ای، امری طبیعی می باشد. [۱۰]

سابقه تاریخی

فرهنگ نویسان، سیستانی را یکی از چهار زبان متروک پارسی یاد کرده‌اند. ابوریحان بیرونی در الصیدنه، چند لغت از زبان قدیم سیستانی آورده است. [۱۱] بسیاری از واژگان سیستانی از هزار سال پیش تاکنون تفاوت چندانی نکرده است. [۱۲] اگرچه اصل زبان که احیاناً همان سکزی است، پیش از این منقرض شده و تنها گویش آن باقی‌مانده است. [۱۳]

یک سرود دینی به گویش سیستانی باقی‌مانده است که به اواخر دوره ساسانی نسبت داده می شود. یکی از زیباترین سرودهای مذهبی زرتشتیان سیستان بوده است که به هنگام روشن کردن آتشگاه ها، به آواز بلند خوانده می شده است. [۱۴]

خاستگاه

گویش سیستانی از گویشهای وابسته به زبان‌های ایرانی غربی و از شاخه جنوبی آن است که به گروه زبانهای هندوایرانی تعلق دارند. [۱۵]

دکتر محمد معین در مقدمه کتاب برهان قاطع، گویش های سگزی و زاولی را زیرمجموعه زبانهای ایرانی قید کرده است. [۱۶]

نوشتار

گویش سیستانی هیچگاه یک زبان نوشتاری نبوده است، پس اثر مکتوبی که مستقلاً متعلق به گویش سیستانی باشد نیز وجود ندارد. در میان کتب ادبی به نوشتار سیستانی در صده اخیر نیز ناهماهنگی های بارزی در رسم الخط سیستانی به چشم می خورد. تلاش های اخیری که برای یکپارچه سازی رسم الخط سیستانی انجام شده است تاکنون با بی اقبالی مواجه شده است. [۱۷]

گونه‌های زبانی

چهار گونه فرعی می‌توان برای گویش سیستانی متصور شد که شامل گونه‌های زرگری، ادبی (ملّایی)، سیّدی و عربی می‌شود.

زرگری

در گونه زرگری، ساخت هجایی یک اصل زیربنایی بوده و گویش به هجاهای سازنده تقسیم می‌شود و پس از هر هجای اصلی، یک هجای تبعی با ساخت «ز+مصوت» ظاهر می‌شود. به عنوان مثال واژه پو (به معنی پا) به صورت پوزو تلفظ می‌شود

ادبی

گونه ادبی سیستانی مورد کاربرد در مواردی از قبیل تقلید ادا، مداحی، متن خوانی، شبیه خوانی (تعزیه)، زبان ملایی و سخن گفتن از سر تأمل می‌باشد. این گونه از چند زاویه با گونه معیار گویش سیستانی در تفاوت می‌باشد، شامل: ساختمان تک واژ وجهی «می»، ساختمان تک واژ وجهی «ب»، جزء پیشین، ساختمان تک واژ

سیدی

در گونه سیدی، واج «س» به جای واج نخست قرار گرفته و در پایان عبارت «واج نخست حذف شده + اِدی» افزوده می‌شود. مثلاً کتاب به ستابکدی تبدیل می‌شود.

عربی

گونه عربی تنها در میان طایفه شیخ (از طوایف سیستانی) دیده می‌شود و غالباً برای ایجاد ارتباط میان اعضای خانواده در حضور مهمان بیگانه به کار برده می‌شود و حالت خصوصی دارد. این گونه از لغات عربی بیشتری بهره می‌جوید.[۱۸]

دیدنی‌ها

بقایای آتشکده کرکویه  •  • کوه خواجه(کوه اوشیدا)  • زاهدان کهنه  • سه کوهه  • شهر سوخته  • دهانه غلامان  • قلعه رامرود  •  • قلعه مچی  • قلعه سام  • قلعه تپه  • قلعه رستم  • قلعه کهک کهزاد  • چاه نیمه  • آرامگاه خواجه غلطان  • زیارتگاه بی بی دوست

شناسه


مردم سیستان از نژاد آریایی و زبانشان در ایران بیشتر فارسی با گویش سیستانی (زاولی) که یکی از شاخه های زبان فارسی است می باشد.

اکثریت جمعیت سیستان را شیعه دوازده امامی تشکیل میدهد . شیعیان سیستان در زمینه مذهبی افتخاراتی در مورد پایبندی به مذهب شیعه دارند، خصوصاً سب نکردن امام اول شیعیان جهان امامعلی در دوران بنی امیه که با وجود همه فشارها، حاضر به توهین به امامعلی نشدند. [۱۹]. زندگی اکثریت مردم سیستان کشاورزی و دامداری می‌باشد.[نیازمند منبع] فردوسی متون، داستان‌ها و قصه‌های تاریخی شاهنامه خود را از سرزمین نیمروز (سیستان) و قهرمانان آن را از این خطه انتخاب کرده‌است.

یعقوب لیث صفاری که از سیستان بود در ماندگاری زبان فارسی نقش مهمی ایفا کرد.

ره‌آوردکلوچه محلی،اوجیزک،آبگوشت محلی،نان روغنی و تفتون،چنگالی،آچار (نوعی ادویه) و فلفل سیاه،کشک محلی(کشک زرد)

جستارهای وابسته

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:37 توسط neda

منطقه ویژه اقتصادی زابل 

ایجاد مناطق ویژه اقتصادی با هدف افزایش سطح تولید ، ایجاد اشتغال ، جذب سرمایه ، و تسهیل در امر صادرات و واردات و پس از خاتمه جنگ ، به استناد تبصره 20 قانون برنامه اول توسعه در دستور کار دولت قرار گرفت.

ایجاد منطقه ویژه در زابل در سال 79 طی نامه ای با درخواست استاندار وقت عنوان ریاست محترم جمهوری مطرح گردید که پس از ارجاع به دبیر خانه شورایعالی مناطق آزاد بررسی موضوع ، ایجاد این منطقه مورد موافقت کلی قرار گرفت.

لذا به منظور صدور قطعی مجوز ، مطالعات امکان سنجی توسط مشاورین طرح تهیه و به دبیر خانه ارسال گردیده است لیکن صدور مجوز قطعی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زابل منوط به تهیه و ارائه قانون مناطق آزاد در کنار برنامه چهارم توسعه و تصویب آن توسط مجلس می باشد.

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:35 توسط neda

قالی و قالیچه

بافت قالیچه های سنتی از دیر باز در منطقه سیستان رایج بوده که با توجه به وجود دامهای اصیل و پشم حاصل از آنها ، این هنر _ صنعت نسل به نسل حفظ گردیده . بعدها سبک جدید بافت قالی با دارهای عمودی توسط شرکت فرش و صنایع دستی به این منطقه برده شده و هم اکنون دو نوع بافت (( سنتی و جدید )) در این منطقه انجام می شود . نقشهای گلدانی ، خشتی ، مددخانی و 000 از نقشهای زیبای سنتی قالیچه زابل محسوب می گردند .

قالی زابل با توجه به نوع بافت و گره از مرغوبیت مطلوبی برخوردار و در بازارهای داخلی و حتی خارجی جایگاهی را به خود اختصاص داده است

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:34 توسط neda

زابل

سیستان با وسعت 15197 کیلومتر مربع وجمعیت 000/400 نفر شامل 6 شهر ،5 بخش، 17 دهستان و 933 روستا با 3 مرکز آموزش عالی و 854 فضای آموزشی میباشد ،سیستان را به خاطر آثار باستانی شهر سوخته و تمدن به جامانده از گذشته بهشت باستان شناسان می نامند0

شهرستان زابل در فاصله 210 کیلومتری زاهدان واقع شده است 0 متوسط سالیانه دمای هوا در این شهرستان 9/22 درجه سانتیگراد و متوسط سالیانه رطوبت نسبی 7/32 درصد میباشد. میزان بارندگی در 7 ماهه سال 1382 در این شهرستان 2/1 میلی متر بوده است. سطح زیر کشت محصولات زراعی 7243 هکتار و سطح زیر کشت محصولات باغی 5/408 هکتار ومحصولات عمده باغی این شهرستان انگور ،خرما، زیتون و محصولات زراعی آن گندم ،جو ،زیره (بامیه و پیاز محلی ذخایر با ارزش ژنتیکی) صیفی جات ،یونجه و ذرت علوفه ای و محصولات گلخانه ای میباشد که در زمینه افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید محصولات زراعی و باغی و صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و با توجه به رقم بالای دام و طیور و برخورداری از گاو نژاد سیستانی و مرغ بومی خزک از قابلیت های ویژه ای جهت سرمایه گذاری برخوردار میباشد.

این شهرستان 2 کشتارگاه صنعتی باتوان ایجاد 90 کارخانه جانبی دارد 80 واحد پرواربندی با ظرفیت 100 الی 400 راًس و 650 واحد پرواربندی سنتی از 5 تا 10 راس و همچنین دریاچه هامون با ظرفیت بالای صید ماهی و کارگاههای پرورش ماهیان گرمابی و استخرهای پرورش میگوی آب شیرین از شاخصه های اقتصادی این شهرستان هستند.

ایجاد صنایع جانبی کشتارگاهی ،ایستگاه جمع آوری شیر و کارخانجات فرآوری و. صنایع بسته بندی گوشت وماهی از قابلیتهای سرمایه گذاری میباشند بازارچه های تجاری مرزی میلک و گمشاد (پیشنهادی) بعنوان منطقه ویژه اقتصادی کارخانجات تولید قطعات خودرویی و شهرک صنعتی خودرو سازی نیز از جمله همین قابلیتها میباشد.

فرودگاه زابل نیز با توانایی پروازهای خارجی و توسعه پروازهای داخلی حامی توسعه سرمایه گذاری در این شهرستان میباشد همچنین این شهرستان با یک هتل و دو مهمانپذیر آمادگی پذیرایی از میهمانان را دارد.

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:33 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:27 توسط neda

 

 

سیستان سرزمین بزرگ مردانی چون رستم ، یعقوب لیث و فرخی سیستانی

 

سیستان در یک نگاه

منطقه سیستان با مساحت 15197 کیلومتر مربع در محدوده جغرافیایی بین 60 درجه و 15 دقیقه تا 61 درجه و 50 دقیقه طول جغرافیایی و 30 درجه و 5 دقیقه تا 31 درجه و 28 دقیقه عرض جغرافیایی وافع گردیده است . که از شمال و شرق به کشور افغانستان ، از جنوب به شهرستان زاهدان و از مغرب و شمال غربی به دشت لوت و شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی محدود می شود . حدود ده درصد از نواحی سیستان را اراضی کشاورزی و مابقی را مراتع اطراف دریاچه هامون و ارتفاعات غرب منطقه تشکیل می دهند . از نظر تقسیمات سیاسی سیستان شامل دو شهرستان زابل و زهک و پنج بخش : مرکزی ، شیب آب ، پشت آب ، میانکنگی ، شهرکی و نارویی و هفده دهستان با 938 روستای مسکونی و 396099 نفر جمعیت با تراکم 22 نفر در هر کیلومتر مربع میباشد . شهرستان زابل با جمعیت بالغ بر 156034 نفر (1381) مرکز سیستان می باشد
آب و هوا : از نوع بیابانی گرم و خشک می باشد . 45+ و 7- حداکثر و حداقل دما می باشد و بادهای 120 روزه از مهمتریت عوامل موثر در آب و هوای سیستان است .
منابع آبی : رودخانه هیرمند که از کوه بابا در افغانستان سرچشمه می گیرد و باطی هزار کیلومتر مسافت وارد سیستان می شود تنها منبع آبی این منطقه میباشد .
پیشینه تاریخی :
سیستان سرزمین اساطیر زادگاه حماسه ، پرورش خانه پهلوانی ، خاستگاه نخستین تمدنهای پیشرفته بشری ، پل ارتباطی اسیای غربی با مناطق هندو چین ، و معبر کاروانهای تجاری بوده است ، این حوزه باستانی در ادوار مختلف با نامهای زیر خوانده می شده است : درانگیانا ، زارنگیاسیوستا ، ماساژت سکستان ، نیمروز ، زرنگ ، زرنج ، زابلستان ، سیستان و بیش از هشتاد نام دیگر .
سیستان در دوران مادها (708-550پ.م) یکی از ایالتهای خاوری ماد به شمار می رفت . زرنگ یا سیستان دوره هخامنشی (550-330پ.م) از پارت جداشد و ساتراپ جداگانه ای را تشکیل داد . سکاها در سال (128-127پ.م) در سیستان حکومتی بنا نهادند و از مهرداد دوم اشکانی (123-88پ.م) خراج گذار اشکانیان شدند . در (23 ه-ق) مسلمانان وارد سیستان شدند و در روزگار معاویه ، عبدالرحمن بن سمر به حکومت آنجا گمارده شد.
یعقوب لیث صفاری که نخستین دولت مستقل ایرانی را پایه گذاری کرد در محرم سال (247 ه-ق) سیستان را گشود . وی در سال (265ه-ق)در گندیشاپور فدر روستای شاه آباد فدر 10 کیلومتری شهر دزفول درگذشت . و در همانجا به خاک سپرده شد و عمر و لیث به جای او فرمانروا شد . سیستان درسال (393 ه-ق) به دست محمود غزنوی افتاد و برادرش ناصر الدین حاکم سیستان شد .
در سال (429 ه- ق) طغرل سلجوقی ، خراسان و سیستان را گشود و ابوالفضل نصر صفاری را در حکومت سیستان پایدار کرد . سیستان در سال (609 ه-ق) به دست خوارزمشاهیان افتاد و در (619 ه –ق ) مغولان آن را گشودند .
تیمور در (764 ه- ق) از ملک جلال الدین کیانی ، فرمانروای سیستان شکست خورد و زخمی بر پای راستش وارد آمد که هیچگاه درمان نشد و به تیمور لنگ سرشناس گردید او در سال (785 ه- ق ) باردیگر به سیستان لشکر کشید . این سرزمین در زمان صفویه از پادشاهان صفویه فرمان می بردند نادرشاه افشار ، ملک محمود سیستانی را سرکوب کرد و سیستان را گشود از سال (1218 ه –ق ) که ایران گرفتار جنگ با روسیه تزاری شد ، افغانها به خراستان و سیستان تاختند . ولی شجاع السلطنه آنان را تارومار کرد در سال (1289 ه-ق) در روزگار حکومت ناصر الدین شاه قاجار ، بخشی از سیستان به دست گلداسمید انگلیسی به افغانستان واگذار شد و رود هیرمند ، مرز بین ایران وافغانستان تعیین گردید.
در سال 01330 ه –ش ) قیام خونین مردم سیستان برعلیه حکومت پهلوی و خاندان علم .
در سال (1357 ه –ش ) پیروزی انقلاب اسلامی و شورع بکار رادیو زابل
( برگرفته از کتاب فرهنگ عامه ، نگارش مزاگلستانه )

مردم شناسی :
پژوهشگران مردم سیسستان را آریایی سکایی می دانند که هزاران سال پیش از نواحی شمال سیبری و نیمه شرقی فلات ایران کوچ کرده اند ، سیستانی ها مردمانی سخت کوش ، با ایمان ، وطن دوست و مرزدارند که به زندگی ساده و سخت عادت دارند .
دین : در آغاز کیش مهرپرستی و آیین زرتشتی در بین سیستانیها رواج داشت پس از ورود اسلام اولین قومی که اسلام پذیرفتند . سیستانیها بوده اند ودرتاریخ آمده است که هیچگاه سب حضرت علی (ع) نگفتند مذهب آنان شیعه جعفری و بلوچهای سیستان ، پیرو مذهب سنی حنفی مباشند .
زبان : زنان سیستانی شاخه ای از فارسی دری مباشد که به قول فرهنگ شناسان از زبانهای متروک کهن بوده است در سال 25 هجری قمری یعقوب لیث زبان فارسی دری را زبان رسمی ایران کرد .
طوایف : طایفه های بومی سیستان را زابلی ، مهاجرین بلوچ ، عشایر و مهاجرینی که از پاکستان ، هندوستان و سایر نقاط ایران به این منطقه آمده اند تشکیل می دهند .
مشاغل : عمده مشاغل سیستان کشاورزی ، دامداری ، صیادی و تجارت است
پوشاک : برگرفته ارسیر تاریخی و تحت تاثیر اقلیم آب و هوا و مورفولوژی منطقه است . پوشاک محلی مردان پیراهن گشاد و حاک با شلوار چین دار (نمون) و زنان نیز از پیراهنی (چهل نریز) که در قسمت جلو سینه و سرآستین دارای سوزن دوزی است و شلوار گشاد چین دار باسکت سوزن دوزی شده و جاوند به عنوان چادار می باشد .
خوراک : درصد زیادی از خوراک منطقه با توجه به آنچه که تولید می گردد درست می شود مانند (اجیرک ، اشکنه ، چیلک ، فنامه ، برگه ، کشک زابلی ، شیرینک چولی )
ادبیات شفاهی : تاثیر از بوم خود دارد ( طبیعت ، مهاجرت ، رنج کار ، عشق ) شامل افسانه ها ، ضرب المثل ها ، چیستان ها ، لالایی ها و غیره میباشد .
انواع نذرها : نذر بی بی سه شنبه ، نذر جد سید باقر ، نذر گندم بریان ، نذر خانه خدا و ...
بازیهای محلی : کبدی کبدی ، حسوخسو، ارغنی (اتل متل) ، چشم مرغک ، کلاه جل جل
داروهای گیاهی : اسپند (رفع پرخوری ) ، بادبان (هضم غذا ) زیره (درد معده) اجفون شونک ( دل درد) ، ازگن (سرما خوردگی ) و ...
اولین ها در سیستان :
یکی از اولین ترجمه های قرآن کریم ، به گوش سیستانی و با واژه های سیستانی می باشد . این قرآن نفیس که به ( قرآن قدس ) زیور نام یافته به خط کوفی نوشته شده است .
اولین پهلوان حماسی ایران و پاسدار فرهنگ و رادمردی ایرانیان ، رستم فرزند زال ، فرزند سام ، فرزند نریمان ، در شاهنامه این خردنامه فردوسی از سیستان گرفته شده است .
یعقوب لیث صفاری ، نخستین شهریار ایران پس از اسلام و احیاگر زبان ، ادبیات و استقلال ایران از سیستان برخواسته است .
رابعه بنت کعب قزداری ، نخستین شاعر و پارسی گوی ایران سیستانی است . ابو سلمان سجستانی ، فیلسوف سده چهارم هجری و از مفاخر ایران و جهان در انتشار میراث فرهنگ اسلامی ، زادگاه وی سیستان است . ابو یعقوب سجستانی ، نویسنده کهن ترین کتاب نشر پارسی دری یعنی (کشف المحبوب ) زاده سیتان است حریر ابن عبداله سجزی از اولین فقهای جهان تشیع و از شاگردان حضرت امام جعفر صادق (ع) برخاسته از سیستان است .
محمد ابن وصیف سگزی اولین شاعر شعر مکتوب فارسی در قرن سوم هجری ازافتخارات سیستان است .اولین قوانین بیمه های اجتماعی توسط یعقوب لیث صفاری نوشته شده است اولین آسیابهای بادی جهان اختراع سیستانیان است . اولین مردمی که در زمان خلفای جور اموی سب مولا علی (ع) نکردند سیستانیان بودند . اختراع خط معقلی در قرن اول هجری به ابراهیم سجزی و اختراع خط جلیلی در اوایل اسلامی به یوسف سگزی منسوب است .
اولین دانشمندی که اسطرلاب زورقی را اختراع کرد استاد ابو سعید سجزی اهل سیستان است . اولین تصاویر انیمیشن یا تصاویر متحرک سینما در شهر سوخته متعلق به سرزمین سیستان است .
قدیمی ترین جراحی جمجمه برانسان از مردمان شهر سوخته سیستان می باشد . قدیمی ترین تخت نردبازی در گورهای شهر سوخته کشف شده است .
جاذبه های تاریخی :
شهر سوخته :
در موقعیت 56 کیلومتری جنوب غرب زابل قرار گرفته است . تمدن هوشمند و خلاق شهر سوخته ، به عنوان بزرگترین استقار شهر نشینی متمدن در نیمه شرقی فلات ایران ، نمونه ای منحصر به فردو حکایت گر واقعی علم ، صنعت و فرهنگ گذشته های دور سیستان است . این شهر بزرگ با پنج هزار سال قدمت و 151 هکتار مساحت شناسنامه پرافتخار سیستانیان می باشد.
ویژگیهای مهم :
- اولین و بزرگترین استقرار شهر نشینی در شرق فلات ایران که در نهایت صلح و آرامش زندگی می کردند .
- وجود ساختارهای اقتصادی – اجتماعی با تقسیم کار اجتماعی مانند : صفالگر – صنعت گر – فلزگر – سنگ تراش و ...
- شواهد به ثبت رسیده از آگاهی آنان از علم پزشکی ، ریاضیات ، نجوم و علوم دیگر

دهانه غلامان :
در دو کیلومتری روستای قلعه نو از توابع روستای زهک در بخش شهرکی نارویی سیستان واقع شده است در این منطقه آثار و خرابه های بسیاری از دوره هخامنشی دیده می شود . آثار موجود در دهانه غلامان در روی یک سلسله بلندیهای طبیعی به درازای 5/1 کیلومتر و پهنای 300 تا 800 متر در کنار بقایای دلتای قدیمی و خشک سنارود واقع شده است .
ویژگیهای مهم :
- تنها شهر متعارف گزارش شده در دوران هخامنشی
- وجود معبد بزرگ به عنوان شاخص باروها و مناسک ویژه مذهبی
- اعطای لقب یاری گر به مردم این دیار از سوی کورش هخامنشی
- هرودوت میزان مالیات پرداختی این منطقه را پس از مصر اعلام کرده است
کوه خواجه (اوشدیم )
در موقعیت سی کیلومتری جنوب غربی شهرستان زابل قرار دارد . این کوه به صورت برجستگی بازالتی سیاه رنگ در میان دریاچه مقدس هامون به طرز شگفت انگیری خودنمایی می کند . سلسله آثار موجود در روی این کوه شامل یک بنای وسیع و آتشکده درون آن ، دو قلعه خشتی ، بقایای راه قدیمی و حصارهای مختلف ، چند زیارتگاه مربوط به دوران اسلامی و تعداد بی شماری قبور سنگی می باشد . این کوه نزد سه دین زرتشت مسیحیت و اسلام مقدس می باشد .

ویژگیهای مهم :
- شاه نشین ریاست سگستان در دوران اشکانی
- مرکز اولیه معماری دوایوانی ، چهار ایوانی و طاقهای ضربی
- وجود تزئینات معماری خصوصا گچبری و نقاشی های منحصر به فرد
قلعه مچی :
در شش کیلومتری شهر سوخته قرار گرفته که قدمت آن از تاریخ صفویه است قلعه مچی در ناحیه حوض داران در 60 کیلومتری جنوب غربی شهرستان زابل ، حدفاصل شهر سوخته و تاسوکی و در سمت راست جاده زابل به زاهدان قرار گرفته است این قلعه مقر و کاخ فرمانروایی خاندان رئیسی ، فرمانروایان جنوبی سیستان میباشد که با خشت و کل ساخته شده است . ارتفاع تیز قوس ایوان شمالی از زمین ده متر است و دهانه آن 5/7 متر پهنا دارد .
قلعه سکوهه :
روستای سکوهه در مسیر جاده زابل به زاهدان در بخش شیب آب می باشد که قدمت آن از دوران قاجار میباشد . سکوهه نام خود را از سه تپه رسی واقع در داخل شهر می گیرد . دارای دیواری است که دور تا دور شهر و در اطراف دو تپه اصلی ساخته شده است و به شکل دایره ای بی نظم میباشد قلعه روی جنوبی ترین تپه ها بنا شده است و ساختمان قدیمی آن موسوم به قلعه میرکوچک خان می باشد .
ویژگیهای مهم :
- مرکز برافراشته شدن پرچم ایران در مبارزات با استعمار انگلیس در منطقه
- آخرین کرسی نشین سیستان در دوران قاجار
- ثبت شواهدی ویژه در راستای روند تکامل معماری در منطقه

زیارتگاه سیستان :
سرزمین دار الولایه سیستان که بنا بر اعتقادات مذهبی دارای زیارتگاه های بی شمار است از جمله :
1- زیارت خواجه غلطان
2- زیارت بی بی دوست
3- زیارت حضرت ابوالفضل
4- زیارت امیر المومنین
5- زیارت شاهزاده اسماعیل
6- زیارت پیر گندم بریان
7- زیارت دوازده امام
8- زیارت آس حاجی

زیارت بی بی دوست :
در ده کیلومتری شمال شرق شهر زابل در بخش مرکزی و در مسیر راه زابل به بنجار و و میانکنگی قرار گرفته است و در حال حاضر زیارت بی بی دوست در باورهای عامیانه متعلق به سیده ای از خاندان آل علی (ع) است

جاذبه های تفریحی :
چاه نیمه :
در فاصله 50 کیلومتری جنوب شرقی شهر زابل و در کنار روستای قلعه نو چاله های طبیعی بزرگی وجود دارد که آب مازاد رودخانه هیرمند به وسیله کانالی به آن سرازیر می شود و گنجایش این مخازن حدود 700 میلیون متر مکعب است که به صورت دریاچه مصنوعی در آمده است که آب مشروب سیستان و قسمتی از آب کشاورزی را در مواقع بی آبی تامین می کند . پارک جنگلی اطراف دریاچه و باغ و حش آن همراه با منظره آبهای زلال و نیلگون دریاجه و باغ وحش آن همراه با منظره آبهای زلال و نیلگون دریاچه ، منظره ای دلفریب و روح بخش را به وجود می آورد .
دریاچه هامون (کیانسه )
بزرگترین پهنه آبهای شیرین ایران و خاورمیانه که از بقایای دریای تیسکه در اواخر دوران سوم (میوسن – پلیوسن ) از دریای تیس جداگردید که هم اکنون دریاچه هامون شامل مجموعه (هامونهای بوزک در شمال شرقی ، سابوری در شمال و هیرمند یا هلمند در غرب سیستان ) می باشد و این پهنه وسیع مشتمل بر دریاچه ها برکه ها نیزارها و مراتعی که تناوبا تمام یا بخشی از آن بوسیله آب گرفته شده است و زیستگاه انواع پرنده های مهاجر از جمله فلامینگو، پلیکان ، درنا، کفچه نوک انواع اردک و غاز و قو و چنگر (جور) و تاووسک می باشد و یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی در شرق ایران است که قداست خاصی نیز در نزد زرتشتیان دارد .
رودخانه هیرمند
رود بزرگ هیرمند از رودهای پر آب شرقی فلات ایران و آسیا به شمار می رود که سالانه میلیاردها متر مکعب آب در آن جریان می یابد و طول آن 1100 کیلومتر است از این رو درازترین رود واقع بین سند و فرات محسوب می گردد رود هیرمند از ارتفاعات بابا در افغانستان ( به بلندی 4400 متر ) سرچشمه می گیرد و تا محل گردن دیوار به طول 78 کیلومتر از پیچ و خم سنگلاخ های عظیم عبور می کند و پس از طی مسافتی (1050 کیلومتر ) وارد دریاچه هامون می شد . هیرمند در محلی به نام جریکه به دوشعبه اصلی به نام های پریان مشترک و سیستان رود تقسیم می شود در اوستا از رود هیرمند به نام هئتومنت یاد شده که به دریاچه کیانسه (هامون ) می ریزد.
کوه خواجه :
این کوه نزد سه دین زرتشت ، مسیحیت و اسلام مقدس می باشد که با ارتفاع تقریبی 900 متر به شکل ذو ذنقه ای در وسط دریاچه هامون قرار گرفته است که آب آبهایی در اطراف آن جمع می شود و مراتع آطراف آن یک منطقه گردشگریو تفریحی دلنشین و زیبایی را به وجود می آورد که همه روزه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد .
صنایع دستی :
مردان و زنان سیستان با کمال هنر ، صبر ، بردباری و ذوق سرشار از خاک ، سنگ ، فلز ، پشم گوسفند ، موی بز، چوب و ساقه گیاهان آفریده های زیبایی خلق می کنند که نه تنها جنبه تزئینی دارد بلکه برای فروش به نقاط مختلف ایران صادر می شود و عبارتند از :
سفالگری : که قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد می رسد نشان دهنده خصایل مذهبی ، هنری و اخلاقی می باشد .
گلیم بافی : (شال بافی ) به عنوان زیر انداز ، رختخواب ، سجاده ، خورجین ، سیاه چادر ، سفره و پشتی از انواع گلیم استفاده می شود .
حصیر بافی : از ساقه نی و از برگ درخت خرما به عنوان زیر انداز و سایه بان و ظروف مختلف و پرده حصیری از حصیر استفاده می شود که قدمت حصیر بافی به 500 سال قبل برمی گردد . توتن (قایق گیاهی ) که از یک نوع نی به نام لوئی (لوخ ) بافته می شود برای جابجایی مردم از دریاچه هامون مورد استفاده قرار می گرفت.
خامه دورزی :
این هنردر روستاهای منطقه سیستان رواج دارد که نقوش آن متشکل از خطوط منحنی است که در جلو لباس ، عرقچین ، جانماز ، پشتی و غیره استفاده می شود .
سرمه دوزی ، آیینه دوزی ، سکه دوزی و سیاه دوزی از دیگر صنایع دستی زنان سیستان می باشد .

زابل عزیز

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:27 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:26 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:25 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:24 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:24 توسط neda

دفتر عشـق که بسته شد

دیدم منم تموم شــــــــــــــــــــدم

خونم حلال ولی بـــــــــــــــــــــــــــــــــــدون

به پایه تو حــــروم شـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدم

اونیکه عاشـــق شده بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــود

بد جوری تو کار تو مونده بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــود

برای فاتحه بهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت

حالا باید فاتحه خونــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد

تــــموم وســـعت دلـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو

بـه نــام تـو سنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد زدم

غـرور لعنتـی می گفــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت

بازی عشــــقو بلـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدم

از تـــو گـــله نمیکنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

از دســت قــــلبم شا کیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

چــرا گذشتـــم از خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــودم

چــــــــراغ ره تاریکــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــیم

دوســت ندارم چـشمای مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن

فردا بــه آفـتاب وا بشـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

چه خوب میشه تصمیم تــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو

آخـر ماجرا بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــشه

دســت و دلـت نلـــــــــــــــــــــــــــرزه

بـزن تیر خــــــــــــــــــــلاص رو

از اون که عاشقـــــت بود

بشـنو این التماس رو

....................

...........

......

...

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:24 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:23 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:22 توسط neda

 

 

.

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:17 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:17 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:15 توسط neda

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:15 توسط neda

 


 

ای دوست یادت بخیر.یادت همیشه سبز است.من در میان کوچه های آرزو دنبالت گشتم اماهیچ

کس را به مانند تو نیافتم.در میان باغ های پر از گل گشتم.اما هیچ کس گلی به زیبایی تو نبود.تو

از خورشید گرم تری،از سرو سبزتری از ماه تابان تری از آبشار جنبنده تری.ای دوست یادت

همیشه سبز است .این را بدان در میان قلبم جای تو است

به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, ساعت 6:15 توسط neda

 

حرفهایم را تعبیر میکنی و سکوتم را تفسیر!

دیروزم را فراموش میکنی و فردایم را پیشگویی!

به نبودنم مشکوکی و در بودنم مردد !

از هیچ گلایه میسازی و از همه چیز بهانه ....

« خدایا من کجایی این نمایشم ؟ »


به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

♥ یک شنبه 15 بهمن 1391برچسب:, ساعت 12:26 توسط neda